SEKUNDA MAŁA
(2m) odległość - 1 półton

Interwał, który składa się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość jednego poziomego klawisza na klawiaturze fortepianu. Interwał ten jest najmniejszym interwałem w muzyce zachodniej.
Sekunda mała jest dysonansem. Oznacza, że to brzmi niestabilnie w kontekście harmonii. Może być zastosowana celowo, aby uzyskać efekt kontrastu lub napięcia, jednak najczęściej znajduje rozwiązanie w innych interwałach.
W gamie C-Dur występuje naturalnie dwukrotnie – pomiędzy dźwiękami E-F (mi-fa) oraz H-C (si-do).
Przykłady
Alice in Wonderland (1951)
Antonín Dvořák – New World Symphony
Joy to the World (Christmas carol)
Nino Rota – The Godfather Waltz
John Williams – Jaws (main theme)
Henry Mancini – The Pink Panther (main theme)
Stevie Wonder – Isn’t she lovely
Szopę – Dla Elizy
SEKUNDA WIELKA
(2w) odległość - 2 półtony

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość dwóch poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu. Sekunda wielka jest powszechnie stosowana w muzyce, zarówno jako składowa akordów, jak i w liniach melodycznych.
Jest dysonansem, czyli niesie ze sobą potrzebę rozwiązania harmonicznego, co oznacza, że następuje po nim zmiana akordu lub konieczność jego zmiany, co przekłada się na poczucie napięcia i ruchu.
W skali C-dur sekunda wielka występuje pięciokrotnie – pomiędzy dźwiękami C-D, D-E, F-G, G-A, A-H.
Przykłady
Frozen – Let it go
ABBA – Mamma Mia!
Refleksyjny Steven – Superstition
Monty Norman – James Bond (main theme)
TERCJA MAŁA
(3m) odległość - 3 półtony

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość trzech poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
Tercja mała (wraz z kwintą czystą) tworzy akordy mollowe.
Jest to interwał konsonansowy niedoskonały, czyli brzmi dysonansowo, ale ma stabilny charakter. Konsonansy niedoskonałe stosowane są często w harmonii, aby dodać zróżnicowania i złożoności dźwiękowej. W praktyce muzycznej, tercja mała występuje jako składowa różnych harmonii i akordów, co nadaje im charakterystyczny, melancholijny klimat.
Przykłady
The White Stripes – Seven Nation Army
Elton John – Can You Fell the Love Tonight?
serio?
John Williams – The Imperial March (Star Wars)
TERCJA WIELKA
(3w) odległość - 4 półtony

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość czterech poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
Podobnie jak tercja mała, jest to interwał konsonansowy niedoskonały, czyli brzmi dysonansowo, ale ma stabilny charakter. W praktyce, tercja wielka z reguły charakteryzuje się jasnym, radosnym i optymistycznym charakterem.
Przykłady
Elvis Presley – Unchained Melody
George Gershwin – Summertime
The Beatles – Hey Jude
Prometheus (prequel Aliena) – Life theme
KWARTA CZYSTA
(4/4cz) odległość - 5 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość pięciu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
W muzyce zachodniej kwarta czysta jest uważana za konsonans doskonały, co oznacza, że brzmienie jej jest bardzo stabilne i spójne. Kwarta czysta często występuje w różnego rodzaju melodii i harmonii, zarówno w muzyce klasycznej, jak i popularnej.
Przykłady
Wagner – Marsz Weselny
Michael Jackson – Rock with you
Ta piosenka, która dała mi nierealne oczekiwania
Ennio Morricone – The Good the Bad and the Ugly
TRYTON
(4zw/TRYTON/5zm) odległość - 6 półtonów

Tryton (inaczej kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona) to interwał składający się z trzech tonów lub sześciu półtonów. Jest to interwał nietypowy i charakteryzuje się brzmieniem bardzo napiętym i niepokojącym. W muzyce zachodniej tryton jest uważany za dysonans niedoskonały i był często omijany w muzyce średniowiecznej i renesansowej, poniweaż przywoływał Szatana.
Występowanie trytonu może wywoływać w słuchaczu poczucie napięcia i niepokoju, jak również chodzenie po ścianach i suficie, mówienie językami oraz inne oznaki opętania demonicznego.
Najprostszym remedium na wyżej wspomniane objawy jest rozwiązanie trytonu kwintą czystą.
Przykłady
Leonard Bernstein – Maria (West Side Story)
Pearl Jam – Even Flow
Michael Jackson – Don’t Stop ‘Til You Get Enough
Danny Elfman – Simpson’s theme
KWINTA CZYSTA
(5/5cz) odległość - 7 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość siedmiu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
W muzyce zachodniej jest to interwał konsonansowy doskonały, który brzmi bardzo stabilnie i spokojnie.
Kwinta czysta jest jednym z podstawowych interwałów w muzyce i odgrywa ważną rolę w tworzeniu harmonii, melodii i aranżacji muzycznych. W muzyce popularnej, często wykorzystywana jest technika “power chord”, która polega na graniu tylko dwóch dźwięków: podstawowego dźwięku i kwinty czystej. Technika ta daje możliwość uzyskania silnego i donośnego brzmienia na gitarze elektrycznej czy basowej.
Przykłady
domyśl sb
Star Trek – Voyager
Moon River – Breakfast at Tiffany’s (1961)
The Flinstones – main theme
SEKSTA MAŁA
(6m) odległość - 8 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość ośmiu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
Seksta mała jest często wykorzystywana jako interwał modulacyjny, który prowadzi z jednej tonacji do drugiej i tworzy napięcie.
W kontekście harmonii, seksta mała jest konsonansem niedoskonałym, co oznacza, że brzmi bardziej stabilnie niż dysonans, ale wciąż ma pewien stopień napięcia.
Przykłady
Marsylianka
Rudolph the Red-Nosed Reindeer
The Beatles – In my Life
Scott Joplin – The Entertainer
SEKSTA WILEKA
(6w) odległość - 9 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość dziewięciu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
Seksta wielka ma charakter raczej pogodny, spokojny i kojący, ale jednocześnie nieco refleksyjny i nostalgiczny. Brzmienie tego interwału jest miłe dla ucha i często stosowane jest w muzyce, aby dodawać jej dodatkowej harmonicznej głębi.
W kontekście harmonii, seksta wielka (podobnie jak seksta mała) również jest konsonansem niedoskonałym, co oznacza, że brzmi bardziej stabilnie niż dysonans, ale wciąż ma pewien stopień napięcia.
Przykłady
Robbie William – Angels
wyżej pisze co to
Carly Rae Jepsen – Call me Maybe
Michael Jackson – Man in the Mirror
SEPTYMA MAŁA
(7m) odległość - 10 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość dziesięciu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
Septyma mała jest dysonansem, ponieważ jej brzmienie ma napięty i niestabilny charakter. Często wykorzystywana jest w akordach dominantowych (luz, jeszcze o tym będzie), aby uzyskać napięcie i przygotować słuchacza na następny akord.
Charakter septymy małej jest napięty, niepokojący i niestabilny. Brzmienie tego interwału często kojarzy się ze zdenerwowaniem, niepokojem i napięciem, a zastosowanie go w harmonii zwykle ma na celu wzmocnienie efektu emocjonalnego w utworze.
Przykłady
ABBA – The Winner Takes it all
Steely Dan – Josie
Star Trek (1966) theme
West Side Story – Somwhere (jest też wersja Celine Dion, polecam)
SEPTYMA WIELKA
(7w) odległość - 11 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość jedenastu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu.
Charakter septymy wielkiej jest podobny do septymy małej – brzmienie jest napięte, niestabilne i niepokojące. W harmonii septyma wielka często wykorzystywana jest w akordach dominantowych, co nadaje im charakterystyczny, napięty dźwięk.
Rozwiązaniem septymy wielkiej jest zwykle oktawa.
Przykłady
Gene Wilder – Pure Imagination (Charlie and the Chocolate Factory, 1971)
Norah Jones – Don’t Know Why
A-Ha – Take on Me
OKTAWA CZYSTA
(8/8cz) odległość - 12 półtonów

Interwał składający się z dwóch kolejnych dźwięków oddalonych od siebie o odległość dwunastu poziomych klawiszy na klawiaturze fortepianu. Dźwięki oddalone od siebie o oktawę mają podobne brzmienie, ale dźwięk wyższy ma zawsze dwa razy wyższą częstotliwość od dźwięku niższego.
Oktawa jest uważana za interwał konsonansowy doskonały, co oznacza, że dźwięki brzmią stabilnie i spójnie w kontekście harmonii. W muzyce oktawa jest podstawowym interwałem, który pozwala na budowanie akordów i skal.
Oktawa (ex aequo z prymą) jest uważana za najbardziej stabilny interwał w muzyce.
Przykłady
The Wizard of Oz – Over the Rainbow
Louis Armstrong – When you wish upon a star
Singing in the Rain – Singing in the Rain (serio)
Guns’n’Roses – Sweet Child o’ Mine